• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur hade ni gjort? Jämkning

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 075
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Har du vid något tillfälle fått pengar tillbaka på skatten på grund av ränteutgifter?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Jag kunde inte betala lånen och sedan gick det till KF för indrivning och sedan skuldsanering som avbröts av mig själv så nu föll alla lånen tillbaka och de ska jag nu lösa
Kontakta inkassobolag och försök förhandla ner beloppet som du ska betala till dom. Har gjort det själv i maj månad och genom tio samtal har jag "tjänat" cirka 70 lax!!!
Så ring upp dom och säg att nån vill hjälpa dig att slutbetala skulden hos dom och fråga om dom kan dra ner ränta för att det skulle gå ihop ditt plan om slutbetalningen. Varenda inkasso bolag var tillmötesgående utan Swea för min del. Lycka till...
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
Jag förstår det som att du kommer att klumplösa alla lån inkl ränta när du fått betald för huset?
Så klart kan du dra av räntekostnader som du betalar 2022. Klump eller inte har ingen betydelse. Du kan söka jämkning baserat på dina kommande ränteutgifter. Inga problem.
 

Listen

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
18 Oktober 2020
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Jag förstår det som att du kommer att klumplösa alla lån inkl ränta när du fått betald för huset?
Så klart kan du dra av räntekostnader som du betalar 2022. Klump eller inte har ingen betydelse. Du kan söka jämkning baserat på dina kommande ränteutgifter. Inga problem.
Helt rätt. Jag kommer att lösa alla lånen som består av skuld + ränta (som månad för månad har ökat) så då måste jag väl ändå få drav av denna ränta. Har aldrig sett ex. Gothia skicka någon ränteuppgift
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Jag förstår det som att du kommer att klumplösa alla lån inkl ränta när du fått betald för huset?
Så klart kan du dra av räntekostnader som du betalar 2022. Klump eller inte har ingen betydelse. Du kan söka jämkning baserat på dina kommande ränteutgifter. Inga problem.

Ja så kan man såklart göra.Men jag förstår inte hur man hinner få så mycket räntor att dra av för inkomståret 2022 om man betalt alla sina skulder redan i början av året. I det här fallet februari :)

Eftersom räntor inte är för 2022 så bör ju hen ta upp dessa vid deklarationen istället ? Men vad jag förstått så är detta gamla skulder och då kan det även vara gamla räntor.
Då måste man ju ansökan om att ändra i deklarationerna bakåt i tiden för att få tillbaka. Och har för mig att det bara får 3-5 år bakåt i tiden.

Eller tänker jag alldeles för komplicerat nu ?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
Helt rätt. Jag kommer att lösa alla lånen som består av skuld + ränta (som månad för månad har ökat) så då måste jag väl ändå få drav av denna ränta. Har aldrig sett ex. Gothia skicka någon ränteuppgift
Om du är osäker kan du kolla dina tidigare deklarationer. All tidigare räntor måste de uppge eller så har du haft möjlighet att ta upp det i din deklaration. Isf missa inte i år!
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
Ja så kan man såklart göra.Men jag förstår inte hur man hinner få så mycket räntor att dra av för inkomståret 2022 om man betalt alla sina skulder redan i början av året. I det här fallet februari :)

Eftersom räntor inte är för 2022 så bör ju hen ta upp dessa vid deklarationen istället ? Men vad jag förstått så är detta gamla skulder och då kan det även vara gamla räntor.
Då måste man ju ansökan om att ändra i deklarationerna bakåt i tiden för att få tillbaka. Och har för mig att det bara får 3-5 år bakåt i tiden.

Eller tänker jag alldeles för komplicerat nu ?
Ja du tror att räntorna uppkommit under 2022. Det stämmer inte. Räntorna betalas under 2022. Då kan man deklarera.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag kunde inte betala lånen och sedan gick det till KF för indrivning och sedan skuldsanering som avbröts av mig själv så nu föll alla lånen tillbaka och de ska jag nu lösa
Hur länge hade du skuldsanering och vad var det som gjorde att du avbröt den ?
Hur mycket har dina skulder ökat nu när du fick tillbaka dom ?
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Ja du tror att räntorna uppkommit under 2022. Det stämmer inte. Räntorna betalas under 2022. Då kan man deklarera.


Nej det tror jag inte! Jag har fattat att räntorna uppkommit tidigare :)
Och att dom ska lösas nu av trådstartaren.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp